Skolerenovering er en glimrende investering

Skolebørn opnår markant bedre faglige resultater, hvis klasselokalet har den rigtige temperatur, og luften er frisk. Det viser forskning fra Danmarks Tekniske Universitet.

Godt indeklima giver skoleeleverne ligeså meget som et helt års ekstra undervisning. Det er blandt konklusionerne i en opsamlingsrapport, DTU har lavet for FOA. Den viser, at temperatur og luftudskiftning har enorm betydning. Desværre er de danske folkeskoler i en miserabel forfatning, mener Reiner Burgwald, formand for Teknik- og servicesektoren i FOA, der blandt andet organiserer det tekniske servicepersonale på landets skoler.

”Der er brug for, at vi får gang i renoveringen af vores folkeskoler med det samme. Det er simpelthen en dårlig forretning at investere i undervisningen i folkeskolen, og så glemme lokalerne. Til gengæld dokumenterer rapporten, at der er gevaldige forbedringer at hente,” siger han.

Reiner Burgwald ser fortrøstningsfuldt på mulighederne for at få sat renoveringerne i gang, men mener også, at der er brug for at se på lovgivningen.

”En af grundene til, at det har kunnet gå galt med bygningsstandarden i den danske folkeskole er, at børnene ikke er omfattet af de almindelige regler, der gælder for os andre. Det bør de selvfølgelig blive. Det kan ikke være rimeligt, at børnene har forhold, vi aldrig ville byde voksne mennesker,” siger Reiner Burgwald.

Målinger af CO2-indholdet i 743 klasser fordelt på 320 skoler i 2009 viste, at kun 44 procent af klasserne havde et acceptabelt niveau. Tilsvarende målinger fra Norge og Sverige viser, at 79 procent i Norge og 84 procent af klasserne i Sverige var på et acceptabelt niveau.

”Det her er ikke en umulig opgave. De andre nordiske lande er langt foran, men det viser jo også, at det her kan lade sig gøre,” siger Reiner Burgwald.

FOA afholder i dag i Middelfart en konference om folkeskolernes tilstand. Ud over FOA-medlemmer indenfor teknisk service deltager en række kommuner og skoleledere. Rapporten er lavet af Center for Indeklima og Energi på DTU, og er en sammenfatning af eksisterende undersøgelser om folkeskolernes tilstand og de fysiske rammers betydningen for landets folkeskoleelever.